DIY en review: moestuintjes van Albert Heijn

12:19 The DIY Life 0 Comments

Na een drukke periode heb ik eindelijk weer tijd om een artikel te schrijven met een leuke DIY! Vandaag halen we alle tuinspullen uit de kast en pakken onze groene vingers erbij, want we gaan namelijk bezig met moestuintjes! De moestuintjes die ik gebruik, zijn te krijgen bij Albert Heijn, bij elke € 10 aan boodschappen. Ik heb een hele verzameling staan, en wou er nu eindelijk eens mee aan de slag. Elke week plaats ik een update over de moestuintjes en hoe de plantjes groeien. Kijk mee met de moestuintjes!
Op de foto hierboven is te zien dat er al een heel scala aan moestuintjes staat. Deze heb ik al een dag eerder gedaan dan wanneer ik de foto's maakte, dus die zijn niet te zien in het artikel. Vandaag ga ik twee potjes met Rucola zaaien! Om te beginnen heb je het volgende nodig:
- Moestuintjes
- Water
- Een beker of kopje
- Een lepel
- Een schotel(tje) waar de moestuintjes op komen te staan
In het bakje van het moestuintje zelf zit het volgende:
- Zaadjes
- Een blokje grond
- Een naambordje van het plantje
Het omhulsel van het moestuintje bevat de uitleg over het zaaien, wanneer je moet overpotten en wanneer je kan oogsten. Scheur deze dus voorzichtig los en bewaar die als je (nog) geen kaas gegeten hebt van tuinieren!
De voor- en achterkant van het naambordje van het plantje zien er zo uit:
En dan komt nu het leukste werk, namelijk het zaaien!

Stap 1
Haal de blokjes grond uit de doosjes en doe ze in een kopje, kommetje of beker.


Stap 2
Voeg water toe aan de blokjes grond en laat het intrekken. Roer af en toe met een lepeltje of stokje om de blokjes grond het water te laten opnemen.
Na een tijdje wachten ziet het er ongeveer zo uit:

Stap 3
Als de grond alles heeft opgenomen kan je het met een lepeltje uit je kopje of kommetje scheppen en in het potje doen. Let op: vul het potje niet helemaal tot de rand, want je zaadjes moeten er ook nog bij!

Stap 4
Leg het zaadmatje op de grond en doe er daarna nog wat grond overheen en doe dan het naambordje van het plantje erbij.
Zelf was ik iets te scheutig geweest met de grond die bij het potje zat, dus ik heb de potjes aangevuld met potgrond. Dit kan je zelf ook doen als de blokjes toch te weinig zijn. 
Waarom waren de blokjes te weinig? Omdat ik ze niet lang genoeg in het water heb gelaten. Je moet een paar minuten wachten tot ze bijna al het water hebben opgezogen!

Stap 5
Zet de potjes op een schoteltje of een bord. Als je het plantje water wilt geven, kan je dat namelijk op het schoteltje of het bord doen (zorg er dan wel voor dat het bord niet plat is, maar een hoge rand heeft aan de buitenkant, zodat het water er niet af kan lopen!). Zet de plantjes op een warme plaats, waar ze ook voldoende zon kunnen krijgen. Kijk elke dag 1 of 2 keer of ze nog genoeg water hebben. Als ze niet genoeg water hebben geef je ze uiteraard wat water.
En nu wachten maar tot ze klaar zijn om de tuin in te gaan!

Elke week zal ik een update doen over de plantjes en hoe het met ze gaat. En niet alleen van de rucola, maar van alle moestuintjes die ik heb! Dat zijn: augurk, komkommer, tuinkers, broccoli, basilicum en courgette.

Have fun!

Tessa

(Note: Albert Heijn heeft mij geen opdracht gegeven om dit te schrijven, het bedrijf is in geen enkel opzicht bij dit artikel betrokken. De moestuintjes heb ik zelf ontvangen en niet in opdracht een review of DIY gemaakt)





Wat je misschien ook leuk vindt:

DIY en review: moestuintjes van Albert HeijnThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.