Gitaar spelen voor beginners: 3 tips!

12:46 The DIY Life 0 Comments

Een tijdje geleden vertelde ik dat ik begonnen was met gitaar spelen. Ik ben echt een beginner, want het klonk nergens naar toen ik een aantal akkoorden uit probeerde: de gitaar was niet goed gestemd en ik sloeg de verkeerde snaren aan.. Inmiddels zijn we een paar maanden verder, en mijn gitaar 'skills' zijn er gelukkig op vooruit gegaan! C:

Toen ik begon met gitaar spelen, heb ik een gitaar gekocht bij bax-shop.nl, een webwinkel waar je alles voor muziek kan kopen, je kan het zo gek niet bedenken! Van versterkers tot drumstellen, en van gitaren tot keyboards. Daar heb ik dus ook mijn gitaar gekocht, een Fender (schijnt een goed merk te zijn in de gitaarwereld) voor het bedrag van € 100. De gitaar is redelijk 'goedkoop', want ik heb ergens gelezen dat je voor een 'goede' gitaar al snel 3 of 4x zoveel kwijt bent. Nou wil ik niet zeggen dat de gitaar die ik gekocht heb, slecht is - integendeel! Ik ben er ontzettend blij mee, en ik mag er graag op spelen.

Ik heb een aantal methoden gebruik om gitaar te leren spelen, die ik hieronder zal omschrijven, waarna ik mijn favoriete methode met jullie deel. Als jij ook gitaar wilt leren spelen, of je bent er (net) mee begonnen, zou ik zeggen: lees deze tips eens door. Hopelijk heb je er wat aan! C:

1. Akkoorden
Het allereerste waar ik mee begonnen ben om te leren, waren akkoorden. Ik had een overzichtje van iemand gekregen met veel akkoorden erop, en ik ben deze gaan oefenen. In het begin was het best lastig, omdat ik niet helemaal snapte hoe zo'n schema nou in elkaar zat. Hiernaast staat het akkoord 'A' in zo'n schema.
Na enig tijd puzzelen en het internet raadplegen, was ik er achter gekomen hoe het nou allemaal in elkaar zat. Zelf volg ik geen les, maar toch is het - als je het eenmaal door hebt - niet zo moeilijk om akkoorden te 'lezen'.

2. Boekjes
Met het oefenen van akkoorden kom je al een heel eind, maar met het alleen maar aanslaan van akkoorden zonder bepaald ritme, kom je ook niet veel verder.. Daarom heb ik het eerste en tweede deel van de serie 'Ik speel gitaar' aangeschaft, ook bij bol.com. Deze boekjes zijn bedoeld voor kinderen, maar de uitleg is heel duidelijk en ik kon er veel mee. Het boekje leert je de snaren eerst 1 voor 1 kennen. Dat betekent: noten leren lezen. Je leert een paar akkoorden, maar je werkt vooral met notenbalken. Zelf ben ik op de helft van het tweede deel (van de vier) gekomen, waarna ik er mee gestopt ben. Waarom? Omdat ik akkoorden wilde spelen en geen noten wou leren lezen. Er stond namelijk in het boekje dat het derde deel over kruisen en mollen gaat (iets wat in de muziekwereld ingewikkeld schijnt te zijn), en daar voelde ik toch vrij weinig voor..

3. Opwekking
Misschien heb je wel eens die kleine mapjes gezien, met alle nummers met gitaarakkoorden van Opwekking erin. Dit mapje heb ik ook, en onlangs heb ik de laatste paar uitbreidingen gekocht van de nieuwe nummers (voor elke 10 nummers betaal je € 1,75 bij bijna elke winkel). Op Youtube zijn ontzettend veel filmpjes te vinden van mensen die opwekkingsliederen spelen met de gitaar en uitleggen hoe het allemaal werkt. Een aantal van deze filmpjes heb ik ook gekeken en ik ben er zelf mee gaan oefenen. Dit bevalt me (tot nu toe) prima. Ik heb opwekkingsnummers met makkelijke akkoorden uitgekozen (bijv. Opwekking 54 of 642) en daarnaast Youtube filmpjes gekeken.
De derde tip is hoe ik nu gitaar leer spelen. Het vordert langzaam, maar er zit een stijgende lijn in. Misschien vraag je je wel af: waarom heb je niet gewoon lessen genomen? Daar heb je een punt. Lessen zijn vaak zinvol en je leert er misschien nog wel meer van dan het jezelf te leren, maar (hier komt mijn tegenargument) met een studentenbudget is het lastig om je gitaarlessen te kunnen veroorloven, en je moet er ook nog eens de tijd voor hebben. Nu kan ik zelf bepalen wanneer én wat ik ga oefenen, wat ik ideaal vind. Uiteraard heb je daar wel motivatie voor nodig.

Als jij nou nog tips hebt over het leren van gitaar spelen en hoe je dat makkelijk en goed kan doen, laat het dan weten bij de reacties! Veel succes met het leren van jouw gitaar 'skills'!

Have fun! 

Tessa

Comment Form is loading comments...

Wat je misschien ook leuk vindt:

Gitaar spelen voor beginners: 3 tips!The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.