Hoe maak je een handlettering banner? - Gastblog

08:00 The DIY Life 0 Comments

Jaa, het is weer donderdag gastblog-dag! Wil jij nou ook een gastblog schrijven voor The DIY Life? Stuur dan even een mailtje naar thediylife@outlook.com, het zou heel leuk zijn als je zelf al ideeën hebt, maar we kunnen ook samen gaan brainstormen! Vandaag is het woord aan Elise, die jullie misschien wel kennen van haar Youtubekanaal EliseDingen. Ze gaat stap voor stap uitleggen hoe je een leuke handlettering banner kan maken. Meer ga ik niet verklappen, veel plezier met lezen!
Een blogpost schrijven over handlettering. Dit is voor mij wel een beetje nieuw moet je weten. Normaal gesproken maak ik namelijk video's over dit soort dingen! Had ik mij al voorgesteld? Mijn naam is Elise, 24 jaar oud en ik ben dól op creatief bezig zijn! Van jongs af aan zat ik avonden achter elkaar te tekenen of te knutselen. Tegenwoordig maak ik er video's over op mijn YouTube kanaal EliseDingen. Niet alleen over creativiteit maar over alles wat mij bezig houdt. En vandaag dus een blogpost voor The DIY Life in plaats van een video voor mijn kanaal.

Ik laat je zien hoe je een simpele banner kunt handletteren. Deze basis kun je eventueel nog zoveel uitbreiden als je wilt. Zelf gebruik ik voor handlettering het liefste Pigma Micron pennen. Deze drogen vrijwel meteen en schrijven prima op meerdere soorten materialen en papier. Als basis vind ik de 08 en de 005 pen heel fijn omdat ze nogal van elkaar variëren qua dikte. Vaak gebruik ik 005, met een hele fijne punt, voor de details en 08 voor de basis.
Ook zijn een potlood en gum ook handig om te gebruiken. Helemaal als handlettering nieuw voor je is. Zo kun je makkelijk spelen met de compositie en wat voor soort letters je wilt zonder dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Potlood gum je immers zo uit! Zelf gebruik ik het liefst een losse gum en niet die van het potlood. De gum achterop een potlood wil nog wel eens vlekken maken in plaats van de boel uitgummen.

Voor het maken van de banner trek je een horizontale lijn met een lichte bolling in het midden. Als je dit lastig vindt kun je er ook voor kiezen punten te zetten waar de lijn langs moet lopen. Onder deze lijn trek je nog zo'n lijn, met diezelfde lichte bolling. De ruimte die je er tussen laat is afhankelijk van de tekst die je in de banner wilt schrijven. Dit kun je dus zelf bepalen. De twee horizontale lijnen verbind ik aan de zijkanten met verticale lijnen die beide ook licht naar buiten bollen.
Als je dit gedaan hebt maak je onder dat vlak precies zo'n zelfde vlak, maar dan een slagje kleiner, zoals je hier op de foto ziet. Tussen deze twee vlakken trek je twee lijnen, die beiden van het midden van het ene vlak naar de hoek van het andere vlak lopen. Vervolgens maken we de uiteinden van de banner zoals je kunt zien in deze collage.
Wanneer je tevreden bent over de banner kun je deze gaan overtrekken met een fineliner. Over de Pigma Micron pennen kun je meteen na gebruik heen gummen. Mocht je een andere pen of fineliner gebruiken, kijk dan eerst of deze goed droog is voor je gaat gummen. Wanneer al het potlood is uitgegumd is het tijd voor de details. Zelf maak ik dunne strepen met de 005 pen op plekken waar ik graag schaduw wil hebben.

Dan is het tijd voor tekst in de banner. Ik heb gekozen voor ''Thank you'', leuk voor bijvoorbeeld een bedank kaartje. Natuurlijk kun je ook voor een andere tekst kiezen of, door de zelfde techniek die we eerder hebben gebruikt, nog een vlak toevoegen aan de banner en zo meer ruimte voor tekst creëren. 
Als laatste is het tijd voor de details. Wil je er doodles of symbolen aan toevoegen? Teksten met elkaar verbinden door pijltjes? Of eventueel letters dikker maken of versieren? Dat kan allemaal! Het is maar net wat jij het leukste vindt :)
Tadaa, je banner is af! Hopelijk heb ik het enigszins duidelijk kunnen uitleggen in geschreven woorden. Zoals ik eerder al zei is een blogpost maken tamelijk nieuw voor mij en leg ik dingen meestal uit in een video. Veel plezier met handlettering en het is al zó vaak gezegd maar ook zó waar: Oefening baart kunst! Bedankt voor het lezen! Groetjes Elise!

Vond jij dit artikel leuk en wil je meer over Elise te weten komen? Ga dan naar haar Youtubekanaal EliseDingen, haar Facebook pagina of haar Instagram.

Have fun!
Tessa

Wil je op de hoogte blijven van The DIY Life? Volg me dan op Instagram, Facebook en Pinterest.


Wat je misschien ook leuk vindt:

Hoe maak je een handlettering banner? - GastblogThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.