YES! Ik ga studeren in Barcelona!

08:47 The DIY Life 0 Comments

Dit bericht wil ik al een hele tijd schrijven, en nu het eindelijk definitief is, kan ik het met jullie delen! Ik ga namelijk van augustus tot december in Barcelona studeren! En ik heb er ongelofelijk veel zin in! De hele dag draai ik Spaanse muziek, kijk ik naar de kamer die ik geboekt heb, probeer ik meer Spaans te spreken en te leren en probeer ik me in te leven in de Spaanse cultuur!
Mijn enthousiasme spat bijna uit mijn laptop, zoveel zin heb ik er in! Maar ik zal eerst even uitleggen waaróm ik in Barcelona ga studeren, en waarom Barcelona. Ik studeer International Business and Languages aan de Hanzehogeschool (in Groningen) en daarvoor moet ik vijf maanden op stage naar het buitenland (dit doe ik nu in Brussel, over vier weken zit mijn stage er op) én ik moet vijf maanden studeren in het buitenland. En dat ga ik dus in Barcelona doen!
De Hanzehogeschool heeft allemaal contracten met hogescholen in Spanje, waaronder ook de Toulouse Business School (TBS) Barcelona waar ik naartoe ga. Dit is officieel een privé hogeschool, en het collegegeld is € 16.000 per jaar (slik.), maar ik hoef gelukkig alleen maar mijn collegegeld van € 2.000 aan de Hanzehogeschool te betalen. Wauw, is dát even een enorme meevaller! Daarnaast staat de TBS Barcelona internationaal zeer goed aangeschreven en zijn er veel docenten die uit het bedrijfsleven komen en dus een flinke dosis aan ervaring hebben. Dat laatste vond ik vooral ook belangrijk, want als ik veel geld investeer in studeren in het buitenland (want collegegeld zijn echt niet de enige kosten), dan wil ik er ook heel goed onderwijs voor terug. Anders lijkt het me de moeite niet waard.
Twee weken geleden heb ik een hele leuke kamer gevonden in de wijk Gracia, en ik hoorde al van een Spaanse collega van stage dat die wijk barst van de Spaanse cultuur en dat er niet veel toeristen rondhangen, wat de Spaanse cultuur nog meer naar voren laat komen. En laat ik nou eens enorm geïnteresseerd zijn in cultuur! Dus dit was ook nog weer een heel leuk puntje om op mijn lijstje van pro's te zetten.
Het is niet realistisch als ik zeg dat er alleen maar goede en positieve dingen zijn aan studeren in het buitenland (ondanks dat ik er ongelofelijk veel zin in heb, blijf ik wel realistisch), dus dat ga ik ook niet doen. Ik baal er flink van dat ik dit hele jaar maar 2 maanden thuis ben, en de andere 8 maanden in het buitenland. Maar dat wist ik toen ik aan deze studie begon. Wat me ook heel zwaar valt is dat ik mijn lieve vriend een hele tijd niet kan zien, wat absoluut niet makkelijk is. En als echt huismusje mis ik thuis ook wel eens.
Aan de andere kant is dit een geweldige ervaring (stage en studie in het buitenland). Tijdens mijn stage nu heb ik heel veel nieuwe mensen leren kennen van overal uit de wereld en ik heb veel ervaring opgedaan. Bovendien heb ik mezelf leren kennen, wat ook niet onbelangrijk is geweest. Ik woon nu bij het hotel waar ik stage loop in een apart gebouw voor stagiaires, en het is een soort campus. En laat dat nou stiekem op mijn bucketlist staan... :-)
Als tweede nadeel van studeren in het buitenland moet ik toch wel zeggen dat het veel kost. Ik heb geluk gehad met mijn stage (gratis eten, gratis onderdak en ik krijg betaald), maar voor studie moet ik toch wel meer opzij leggen. En zoals je misschien al van mij weet ben ik een enorme huismus, dus de eerste weken van mijn stage in het buitenland (en nu nog wel eens) was het even slikken dat ik weg was van thuis. Ik kon niet even naar mijn vriendje, of mijn moeder een dikke knuffel geven en gezellig met haar kletsen 's avonds (wat ik graag doe).
Als je het leuk vindt om op de hoogte te blijven van mijn studie in Barcelona (en ik ga ongetwijfeld veel foto's delen), houd dan The DIY Life in de gaten! Voor nu wil ik je een hele fijne dag wensen!
Have fun!
Tessa

Wil je op de hoogte blijven van The DIY Life? Volg me dan op Instagram, Facebook en Pinterest!


Wat je misschien ook leuk vindt:

YES! Ik ga studeren in Barcelona!The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.