Handletteren met een vulpen, hoe doe je dat?

08:00 The DIY Life 0 Comments


Inmiddels begin ik het handletteren een beetje in de vingers te krijgen en ik vind het leuk om te experimenteren met nieuwe lettertypes en pennen. Ik gebruik vaak potlood, fineliners en brushpennen, maar een andere pen die ook erg geschikt is voor handlettering is een vulpen. Misschien kan je je die oude vulpennen nog wel herinneren die op de basisschool gebruikt werden? Juist, met zo'n pen ga ik handletteren en ik laat je zien hoe!

Handletteren met een fineliner of een gewone pen verschilt qua techniek en druk die je moet uitoefenen behoorlijk van een vulpen. Als ik het over vulpennen heb, zijn er tientallen soorten, waaronder kroontjespennen. Voor deze pennen gebruik je een los potje inkt, waar je de pen telkens in dipt. Met kroontjespennen kan je ontzettend fijne en precieze lijntjes maken. Het soort vulpen dat ik gebruik heeft een inktvulling die al aan de punt vast zit, waardoor de punt telkens al wordt voorzien van inkt. Dit maakt het oefenen met een vulpen een stuk makkelijker vind ik. Deze vulpennen zijn, in tegenstelling tot kroontjespennen, niet geschikt voor hele fijne lijntjes.

Oefenen met letters

Wanneer je begint met een vulpen, raad ik je aan om eerst wat techniek oefeningen te doen. Dat kunnen hele simpele oefeningen zijn, zoals het oefenen met de letter S of met de H (met een lus) of de letter P. De vulpen wordt namelijk vaak gebruikt voor 'klassieke'  handlettering, oftewel: aan elkaar schrijven. Hier zijn wederom veel verschillende lettertypes voor. Probeer voor jezelf uit te zoeken welk lettertype je het beste mee kan beginnen. Misschien is het aan elkaar schrijven van de basisschool een goede oefening, als je dat nog niet verleerd bent!

Gebruik lijntjespapier

Om eerlijk te zijn was dit mijn eerste keer dat ik met een vulpen ging handletteren, en ik moet zeggen dat het me meevalt. Ik ben een fineliner gewend, en dat heb ik al redelijk onder de knie. Een vulpen is vergelijkbaar, alleen delicater. Ik probeerde eerst te schrijven op 'ouderwets' papier met lijntjes, om recht te blijven schrijven. Een nostalgisch basisschoolgevoel overviel me en ik vond het leuker dan ik had verwacht!

Schrijf woorden

Wanneer je het schrijven met een vulpen een beetje door begint te krijgen, kan je aan de slag met 'echte' handlettering. Probeer eens een woord op verschillende manieren te schrijven. Het is niet erg als het de eerste keer niet meteen perfect is, dat is menselijk. En probeer jezelf vooral niet de grond in te stampen door na de eerste paar keer te zeggen dat het niet lukt. Oefening baart nog steeds kunst!






Brushlettering

Wanneer het schrijven van woorden goed lukt, kan je verder met een nieuwe uitdaging: oefenen met brushlettering met een vulpen. Als dit te snel voor je gaat, blijf dan wat langer oefenen met de letters en woorden op de 'klassieke' manier, voordat je verder gaat naar brushlettering. Het principe van brushlettering is dat je lichte druk uitoefent op de pen wanneer je een neerwaartse beweging maakt.

Kroontjespen versus vulpen

Zoals ik aan het begin zei is de 'normale' vulpen niet geschikt voor dunne lijntjes. Hierdoor is er ook weinig onderscheid te zien tussen wanneer je meer en minder druk zet. Wat je dan kan doen is om de neerwaartse bewegingen van de woorden meer nadruk te geven door er nogmaals met de vulpen bij langs te gaan. Wanneer je wel beschikt over een kroontjespen, kan je meteen al oefenen met meer en minder druk zetten. Helaas voor mij beschik ik (nog) niet over een kroontjespen en kan ik dit dus ook niet laten zien. Als je op zoek bent naar goede voorbeelden, bekijk dan eens het Instagram account van Met Marjet. Je zult hier veel foto's vinden met teksten geschreven met kroontjespennen.

Voor nu wil ik je heel veel succes wensen, en als je aan het oefenen bent geweest, tag The DIY Life dan in je foto's! Ik ben nieuwsgierig om te zien wat jullie maken!

Have fun!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

Handletteren met een vulpen, hoe doe je dat?The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.