Recept: vegan pindakaas (kerst)koekjes

18:29 The DIY Life 0 Comments


Toen ik in Barcelona woonde, had ik een Spaans huisgenootje die vegan was. Toen heb ik kennis gemaakt met vegan gerechten, die me positief verrasten. Ik had zelf verwacht dat veganistisch eten veelal groente en fruit is, maar er zijn dus ook vegan koekjes! En als je eenmaal aan deze pindakaas koekjes begint, kun je niet meer stoppen.... Ze zijn zó lekker en ontzettend leuk voor de Kerst!

Mijn Spaanse huisgenootje ging naar huis toen ik nog een tijdje in Barcelona bleef wonen, en dus wilde ik als afscheidscadeautje lekkere koekjes voor haar bakken. Na een tijdje zoeken vond ik dit recept en was erg benieuwd naar de smaak en de textuur. Ik zal alvast verklappen: ze zijn heerlijk! Je moet wel van pindakaas houden, maar als je dat lekker vindt, smaken deze koekjes waarschijnlijk naar meer.

De ingrediënten

(20 minuten, 12 koekjes)
3/4 kop bloem
1 theelepel baking soda / bakpoeder
1/4 theelepel zout
1 kop smeuïge pindakaas
1 kop bruine suiker
1/4 kop amandelmelk (of een ander soort plantaardige melk)

Bereidingswijze

Het maken van het beslag kost niet heel veel tijd, de koekjes zijn binnen 20 minuten klaar. Meng als eerste de bloem, baking soda en zout in een beslagkom. Verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden. Daarna kun je twee dingen doen: of je mengt de pindakaas gelijk door het beslag, of je doet de pindakaas in een aparte kom. Zelf heb ik het eerste gedaan, maar daar heb ik achteraf spijt van gehad. Als je eerst de pindakaas en de bruine suiker zelf mengt en daarna alles bij elkaar mengt, gaat dit een stuk makkelijker dan alles gelijk mengen.

Dus mijn advies is: eerst de pindakaas en de bruine suiker in een aparte kom mengen en daarna het hele geheel mengen met de rest van het beslag. Giet tot slot de amandelmelk erbij en dan is het een kwestie van goed mengen (niet met een mixer!) en zorgen dat het een smeuïg beslag wordt.

Als het goed is, plakt het beslag niet extreem aan je handen, doordat er olie in de pindakaas zit. Het is nu de bedoeling dat je (misschien met behulp van een lepel) een beetje van het beslag pakt en daar een klein bolletje van maakt. Ongeveer met een doorsnede van 3-5 cm. Leg deze bolletjes vervolgens op de bakplaat en druk ze plat met een vork. Als de vork blijft plakken aan het beslag, doe dan wat bloem op de vork. Je kunt de koekjes zo plat maken als je zelf wilt, door meerdere keren met de vork het bolletje deeg plat te drukken. Als je er echte kerstkoekjes van wilt maken, kun je er nog eetbare glitters over strooien. Daarnaast kun je in elk koekje met een potlood een gaatje maken, waar je later een lintje aan kunt maken en zo de koekjes in de boom kunt hangen.

Ondertussen is de oven als het goed is al (bijna) op temperatuur, en kunnen de koekjes zo op de bakplaat en daarna de oven in. De koekjes moeten ongeveer 8-10 minuten in de oven op 180 graden. Na het bakken zijn de koekjes nog vrij zacht, maar laat ze in de oven afkoelen. Als ze eenmaal afgekoeld zijn, zul je zien dat de koekjes wat harder zijn. Aan het begin zei ik al dat je deze koekjes vast heel lekker zult vinden als je fan bent van pindakaas. De smaak van de pindakaas komt goed tot uiting, maar het is niet overdreven.

Als je in de kerstboom al eetbare dingen zoals koekjes had hangen, passen deze (kerst)koekjes er perfect tussen! De koekjes kruimelen wel een beetje, maar dat drukt hopelijk de pret niet. Sowieso lijken koekjes in een kerstboom altijd leuk, maar nog leuker als je zelf gemaakt hebt! Hang jij eigenlijk koekjes in de boom? Wij doen dat normaal gesproken niet, maar ik vond het een leuk idee om dat dit jaar eens te proberen.

Smullen maar!

Nadat de pindakaas koekjes zijn afgekoeld, kun je proeven hoe lekker ze zijn! Kun jij ze ook niet laten liggen? Het voordeel is wel dat deze koekjes best machtig zijn, en je niet veel in een keer op kunt eten. Daardoor blijven ze misschien wat langer liggen en kun je er langere tijd van smullen. Als je de koekjes gemaakt hebt, hoop ik dat je er net zo van zult smullen als ik!

Have fun!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

Recept: vegan pindakaas (kerst)koekjesThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.