Bijbelstudie: geniet van het leven samen met God

08:31 The DIY Life 0 Comments

Vandaag heb ik eens een andere post dan je misschien gewend bent op Glitteress. Vandaag wil ik namelijk een korte Bijbelstudie met jullie doen! En wel over het Bijbelboek Prediker. Prediker is niet een van de bekendste Bijbelboeken van het Oude Testament, maar daarom zeker niet minder mooi. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik hier niet voor gestudeerd heb, en ook geen aparte cursus gevolgd heb om dit te schrijven en om wat er verder in dit bericht staat uit de Bijbeltekst te kunnen halen. Alles wat ik uit de tekst heb gehaald, is met de kennis en levenservaring die ik nu heb. Voel je vrij om anders over de tekst te denken. Als je nog niet eerder zo naar de Bijbel of naar het boek Prediker hebt gekeken, haal je er hopelijk inspiratie uit op voor jouw geloof en hoe je misschien op een andere manier de Bijbel kan gaan lezen! C: Ook als je niet gelovig bent, kan ik je zeker aanraden om eens de Bijbel te lezen. Het is een boek vol wijsheden, en wordt veel gebruikt voor studies. Zelf haal ik er ongelofelijk veel wijsheid uit, inspiratie en mijn geloof wordt er elke keer weer een beetje groter/sterker op wanneer ik de Bijbel lees.
Ik wil met jullie nadenken over Prediker 2 en 3. En de tekst kan je hieronder vinden, vanaf Prediker 2:24 tot Prediker 3:15. Ik heb de tekst uit de Groot Nieuws Bijbel, maar je kan zelf ook het gedeelte in jouw Bijbel of op talloze vertalingen op internet dit gedeelte nog eens lezen.

" 24 Het enige wat overblijft is te genieten van wat je met je gezwoeg bereikt hebt. En ik heb wel begrepen dat zelfs dat in Gods hand is. 25 Je kunt niet eten of plezier hebben buiten Hem om. 26 Want God geeft inzicht, kennis en vreugde aan de mens die naar Hem luistert. Maar wie Hem niet gehoorzaamt, laat Hij werken en sparen voor iemand die wel naar Hem luistert. Ook zwoegen is zinloos, het is najagen van wind.

3 Alles heeft zijn tijd
1 Alles heeft zijn uur en tijd, alles in dit leven. 2 Er is een tijd om te baren en er is een uur om te sterven, een tijd om te planten, en een tijd om te rooien; 3 er is een tijd om te doden en een tijd om te genezen, een tijd voor afbreken en een tijd voor opbouwen; 4 er is een moment voor huilen en een voor lachen, voor rouwen, en voor dansen; 5 er is een tijd van liefde en een tijd van eenzaamheid, van kussen en van afwenden; 6 er is een tijd van zoeken en een van verliezen, een tijd van bewaren en een tijd van wegdoen; 7 er is een moment om te scheuren en een om de scheuren te naaien, een moment voor zwijgen en een moment voor spreken; 8 er is een tijd voor liefhebben en een tijd voor haten; voor oorlog en vrede.

9-10 Wat bereik je met tobben en zwoegen? Ik heb gemerkt dat God de mensen een zware en vermoeiende taak heeft opgelegd. 11 God heeft voor alles het juiste moment bepaald; wel heeft Hij de mensen besef van tijd gegeven, maar ze zijn niet in staat om Gods doen en laten van begin tot eind te volgen. 12 Daarom lijkt het me het beste dat de mens vrolijk is en geniet van het leven. 13 Want als hij eet en drinkt en plezier heeft van zijn werk, is dat een geschenk van God. 14 Ik heb ingezien dat alles wat God doet, onveranderlijk is: er valt niets aan toe te voegen en er gaat ook niets vanaf. God maakt alles zo, dat de mens zich klein voelt. 15 Wat er nu is, was er vroeger ook al, en wat er straks komt, is er ook al geweest. God laat steeds weer opnieuw hetzelfde gebeuren. "


Dat was een redelijke hoeveelheid tekst. Lees hem rustig nog eens door als je daar de behoefte aan hebt, neem je tijd en laat de woorden op je in werken. Ik heb deze tekst al een aantal keren gelezen, maar elke keer als ik hem weer opnieuw lees, haal ik er nieuwe inspiratie uit en zie ik weer dingen die ik eerder niet zag.

Zelf heb ik over deze tekst het volgende stukje geschreven:

" Naar aanleiding van het Bijbelboek Prediker, dat over de zin van het leven gaat, ben ik gaan nadenken. Wat wil ik met mijn leven? Waar kan ik van genieten? Maar toen bedacht ik me: de vraag moet anders. Namelijk: waar wil God dat je voor leeft en van geniet? Heb je daar wel eens over nagedacht? Ik niet, als ik eerlijk ben. Het leven lijkt soms zo vanzelfsprekend: je hebt een gezin/partner/kinderen, je gaat naar school/werk en je doet de dingen die jij leuk vindt en waar jij van geniet. Maar waar doe je het nu voor? Wat is je uiteindelijke doel? En misschien is de belangrijkste vraag wel: waar leef je nou ècht voor?

Nog voor jij bestond had God een plan met jouw leven. Een veel groter plan dan jij ooit had kunnen bedenken. Hij wil zo graag dat je voor Hem leeft, zodat Hij jou Zijn geweldige genade kan laten zien. Zodat Hij je kan zeggen: "Ik houd van jou, en jij houdt van Mij". Zodat Hij je kan inzetten als de onmisbare pion in Zijn grote plan.

Maar pas wel op, denk niet te groot van jezelf. Wij mensen kunnen pleisters plakken en medicijnen geven, maar alleen God kan genezen.

Weet jij het al? Waar leef je voor?

Ik weet het al wel: ik leef voor God.. Jij ook? "

Na deze korte 'overdenking' wil ik je aanmoedigen om ook eens over dit deel van Prediker, heel Prediker of zelfs de Bijbel na te denken. Ik heb laatst iets moois geleerd hoe je dat kan doen, namelijk: lees eerst eens het gedeelte in zijn geheel. Lees het zoals het er staat, en misschien komen er dan al wel allemaal gedachten bij je op over wat het kan betekenen. Lees daarna het gedeelte nog eens, maar dan met in je achterhoofd: wat wil dit gedeelte mij zeggen? Wat zegt dit over mijn leven? Hopelijk probeer je dit eens, en haal je er dan dingen uit die je zelf nog nooit eerder had gezien!

Have fun!

Tessa

Comment Form is loading comments...

Wat je misschien ook leuk vindt:

Bijbelstudie: geniet van het leven samen met GodThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.